Saturday, March 1, 2014

Dugaan di pagi hari... Kesenangan selepasnya...

Salam...

Saya blk lewat dr keje on thursday nite...
First time stlh 4bln tidak ot...
Saya masih ingat kl terakhir saya pulang lewat..
Mmg betul2 lewat...

Tapi...
This time...
Tak de le lewat sgt... 
Kul 9 lbh je kot... 
Smpei umah kul 10lbh....
Tapi..
Sgt letih...
Nak tercabut rs nye sume sendi2 saya...
Niat dihati nk berusaha bgn kul 4am...
Tapi... 
Kul 5.45am alarm bunyi...
Bangun...
Buka mata...
Pegang handphone...
Tekan butang pangkah...
Baring blk...

Pe kejadahnya?
Maka...
Hbs le niat ku nk berbuat solat sunat...

Saya bgn blk kul 6.10am
Terasa bersalah...
Sbb tak iron baju lg...
Bersiap dgn pantas...
Bancuh coffee dlm tumbler ((xmo g breakfast nak msk office trs sbb keje smlm still xsiap lagi))
Bersiap dgn pantas...
Huh! 6.50am...
Lambat!!!
Tapi...
Dah separuh jln...
Tarik tudung...
Nape xde tali?
Nape xde rs berat?
Arrrr! Awatnye xpakei id card?
Maka...
U-turn secara haram...
Lmbt lg... 6.55am...

Smpei parking...
Why i smell coffee?
Check punye check...
Tumpah...
Sabar Ied sabar...
Angkat beg y isi bekalan...
Letak atas peha...
Pesal basah?
Le.... Air coffee ku tlh terkena seluar dan tudung...
Grrrr!!!!
Tapi...
Hati dok kate...
Sabar sabar...
Hati dok zikir...
La hau la wala quwata illa billah... ((Tiada daya dan kekuatan melainkan Allah))

Ok jom ke surau...
Masuk surau...
Bersihkan suar tudung beg...
Mls le mcm ni...
Kuarkan telekung jadi bantal pastu tido till kul 8am...
Puas hati!

Lepas tu...
Buat keje dgn pantas...
Data tuk MSM kn manual create...
Byk hokay!
Org pgl minta tlg breakdown...
Input budget... 
((Ok y ni buat pening sket... Pd hal xde le ssh mn... Tp slh input nnt problem ngan account n budget gak...))
Amik Outgoing form.. Isi.. Pas kat bos.. Berharap bos approved...
Kul 12.45pm...
MSM settled... Budget settled... Tolong org breakdown settled...
Syukur alhamdulillah...
Pegi ladies msk surau then buat dhuha...
Syukur!!!
Lepas tu...
berjimba2 lunch ngan bff Dina n Fazhi...

Pe y ingin di sampaikan?
Saya ade tgk ceramah motivasi dr.maza...
Tertarik dgn kata2nya y pnh berhikmah...

Pe die?
Sabar dgn setiap dugaan...
Lbh besar alhamdulillah itu dr sabar...
Sbb...
Syukur dgn nikmat2 Allah y tlh diberi maka ucapkan alhamdulillah...
Jika hadapi dugaan... Ingat kembali nikmat2 Allah y tlh diberi seblm dpt dugaan...
Jadi...
Alhamdulillah ya Allah krn sedarkan aku dgn nikmat y pnh Kau beri...
Sabar subhanallah ya Allah krn kurniakan aku dugaan tuk uji aku...

N saya pgl suka quote dari dr.maza
"Ya Allah aku serahkan segala urusan ku kpd mu..."
Ini tawakal... Stlh berusaha dan berdoa...

Jadi...
Doa saya setiap pagi... 
Setiap solat... 
Setiap kali bersedih...
Setiap kali berhadapan dgn situasi y tidak di sangka2
"Ya Allah... Permudahkan lah segala urusan ku... Dan aku serahkan segala urusan ku kpd mu"

Wallahu 'alam...
Dia yang maha mengetahui perkara y jelas dan perkara y ghaib...
Dia... Allah y esa...
Segala y baik dari Allah s.w.t

P/S: Saya btl2 nk turunkan berat bdn... Serius menyampah ngan timbang kat umah y saya rs dh xbtl... Xpnh dicalibrate le katakan... So... Hamik ni! Timbang baru... 


Sekian...
Jom tido...
Esok dah ade activiti...
Journal perlu dibaca...
((Bau asap sgt kuat... Msk dlm bilik... Tolong jgn sakit wpun dah de light headache n cough))

No comments:

Post a Comment