Saturday, March 8, 2014

Pengalaman pertama

Salam...

Sepanjang saya hidup...
Saya xpernah terlibat dgn ambulan....
Apekah?

Ok...
Tadi...
Masa saya sedang menunggu anak sedara dtg ke umah...
Sambil menonton Hansel and Gratel the hunter witch...
Tiba2 ibu ku yang sedang ade event ntah di mana called saya and ckp nenek sedara saya (kakak? adik? kpd atuk saya nazak di pandamaran)
Nada ibu saya?
Agak cemas...
Jadi bersiap2 le saya...

After my sis smpei ((tunggu jgk le my abg ipar mandi mkn bagai... cik ied dh warning2 srh cpt sbb xth condition kat pandamaran tu)) then bergegas ke sana...
Sampei terus bc yasin...
Sy tgk condition... mcm nazak.. tp saya xth pulse rate brp...
Cume... knp x bw g hospital?
Then my makngah sampei n trs check nadi...
"Ok ni nadi laju... bp brp? knp xbw g hospital?"
Alhamdulillah... she is bekas staff nurse Hosp Tengku Ampuan Rahimah...
Then stlh my cousin sume bc yasin...
And tgk condition my nenek mcm ok tp hmpir tenat..
So we all decide pgl doktor dr mana2 klinik 24hours
((saya google tp xdpt hasilnya...))
Serius... saya hny tahu klinik Ajwa kat ss7 tp jauh kot.. ((last week br th ms lily my daughter's bff kn jangkitan kaki tangan mulut n she brought her to Ajwa in the middle of the nite))
Maka... saya tny le kwn2 klinik mn y bkk 24hours kat klang...
((why saya xth... serius sgt bahaya le mcm ni))
N my sis n cousin berpusing di port klang cr klinik tp all is tutup...
N my frenz suggest lourdes klang... then after check address i trs msg my cousin...
"lourdes too far kak iza... meru... find nearest clinic kat area cni je le"

Then my makngah pgl...
"Angah call ambulans... td mak ngah de call doctor n die suggest hntr hospital"
Ok.. the doctor is her frenz...
Tp saya...
Ha? Ambulans? No? 999?
Nak ckp pe? Mcm mn?
Xpernah kot tepon ambulans....

Ok... dial 999
N terus ckp ade kes...
Tny address... trs kasi kat operator tu...
Then the operator trs ckp my name n no phone ((perhatian adik2!!! jgn men2 call emergency no ok... mereka trs trace dr no phone... saya xinform pun nm saya...))
N ayat dia "jgn panik ye cik..."
Errr... saya xpanik...rileks je saya ckp... siap explain satu2...
Berckp dgn bahagian ambulans pun sy msh tenang... cume confused bile die minta landmark... ((allah... jarang2 dah saya dtg pandamaran... jika dtg pun saya x explore kaw sini...))
Alhamdulillah around 10 15minit ambulans smpei wpun tersesat...
((perhatian!!! saya rs punca ambulans lmbt adlh disbbkan mslh kesesatan cr kaw kejadian... mungkin perlu gune gps y lbh accurate? errr... ambulans ade gps ke??))

Now...
Dr info my cousin...
My nenek is now ok...
Oxygen level now is 100 compared to ms kat umah td only 70...
My ibu tercinta dh blh tarik nafas lega... ((ok mama... sila tido dgn nyenyak ok?))
Cume msh merisaukan kami,,, in sha allah everything is ok...
Mdh2an everything is ok...
Kerisauan saya?
Sape y nk bacakan yasin kat hospital jika jadi ape2?
My ibu kate bahagian masing2... y penting amal ibadahnye... in sha allah diepermudahkan...

P/S: Mudah je telefon ambulans... skjp je dah dismbungkan... cume bile ditny details condition saya ssh nk describe sbb sy xth mslh ape y nenek saya tgh hadapi... so sy pass hp pd makngah saya n die explain details... ok die bekas nurse so she should know better... my first experience called the ambulance and sgt memudahkan... Allah itu mempermudahkan keadaan.. Terima kasih tuhan...


*~ ᓰᙓᕍ@ᖺᓮᕍᗩᎩᗩᖺ ~* 
 (。◕‿◕。)

No comments:

Post a Comment