Saturday, March 29, 2014

Khatam alquran.... Mari jadikan alquran peneman kita...

Salam...


Khatam alquran?
Alhamdulillah...
Selepas maghrib tadi saya tlh selesai khatam alquran untuk kali y ke5 sepanjang hidup saya...
5 kali je ied?
5 kali?
5 je?
Itu y menjadi pertanyaan saya dari tadi...
Sungguh saya tglkan amalan biasa saya ni slps saya bekerja...
Sungguh setiap kali solat subuh akan terasa kelam kabut mengejar masa tuk pergi bekerja...
Sungguh setiap kali maghrib akan tergesa2 bgn selepas solat tuk melihat laptop, kemudian melihat message2 di handphone, or tergesa2 menengok cerita korea di tv...
Sungguh melaghakan dan melekakan...
Sungguh setuju kata2 kak rona...
Smartphone ini melekakan...
Sekejap2 akan membelek handphone untuk melihat2 message di whatsapp atau facebook atau twitter...
Sungguh menggangu keje terutama waktu bekerja...
Lalu teringat saya juga pernah terleka dgn ini semua...
Terpikir sumber pendapatan saya bagaimana?
Halal ke? Patut le dugaan saya sgt besar sblm ni...
Allah itu sygkan hambanya...
Sekejap je dia nak tunjuk akibat dari kesilapan kita...
Samada kita sedar atau tidak... 

Bercakap pasal dugaan...
Terpulang pd individu tuk mentafsirkan dugaan...
Sesetengah kata kadangkala dlm hidup kita ni...
Terasa sgt merana... 
Byk kesusahan dalam hidup...
Xpernah tenteram...
Selalu mengeluh...
Cepat marah...
Cepat menyalahkan keadaan dan org lain...
Menganggap diri dia sahaja y terbaik...
Xpernah sedar langsung dlm diri die kesilapan dia...
Bila bercakap lbh byk berbohong dari berkata2 benar...
Meminta maaf tetapi tetap mengulangi perkara y salah tanpa penyesalan...
Lalu bila ditimpakan pelbagai kesulitan itu adalah balasan Allah dan bukanlah dugaan...
Saya kurang bersetuju...

Pandangan saya?
Bagaimana dgn seorang muslim y berjaya tapi langsung tdk pnh sujud pd Allah dan tdk pnh ditimpakan kesulitan pdnya atau mendapat apa2 pembalasan dr Allah sbb keangkuhan dia?
Adakah Allah tidak memberi apa2 balasan pd dia?
In my opinion, ini semua dugaan...
Jika seorang muslim itu sedar dan berfikir "knp aku selalu je bermasalah?"
Lalu dia bermuhasabah diri dan kembali kpd Allah...
Berubah kpd y lbh baik kerana dia sedar segalanya didtgkan drpd Allah sebagai dugaan...
Dan y plg penting...
Tidak beriman seseorang itu jika dia tdk didtgkan permasalah dr Allah...
((Saya xingat surah apa ayat ke berapa... Tp ini mmg di sebutkan dlm alquran)



Kata2 ini pernah ditujukan pd saya oleh sahabat saya, Cik Rosya...
"Untunglah ko ied... Pelbagai dugaan ko dapat pastu bercerita dgn aku dlm keadaan y tenang... Bkn marah2 dan mempersoalkan knp jadi mcm ni... Mengeluh mmg xelok ied tp kita ni manusia... Xterlepas nk buat mcm tu... Tolak tepi org y ckp ko mcm2... Kata ko suka cari salah org kata ko mcm tu mcm ni... Ko bkn mcm tu ied... Mempersoalkan hal y salah bkn mencari salah ied... Ko bkn mcm tu ied... Beruntunglah ied... Sbb xberiman seseorg tu jika dia tdk diuji oleh allah... Ko diuji then ko sedar... Bersyukur ied allah sgt sayangkan ko... Xsemua org dpt ied"
Sungguh, nak mengalir air mata time tu tp saya thn...
Kemudian kawan saya bertny ape y saya biasa amalkan tapi kemudian saya tglkan
"Mengaji... Mengaji alquran rose... Dulu ms study every subuh n maghrib xpnh tgl rose... Isya pun selalu... If ramadhan mmg every solat pun ngaji... Then baca alma'thurat... Pastu doa sedoa2nya after solat ngan zikir... Tp after keje byk tgl... Hanya solat ngan doa y sgt simple..."
((Lihat... Keje itu ibadah allah tp sy merasakan itu satu perkara normal lalu menyalahkan kerja... Padehal byk y saya dpt dr saya bekerja... Sambung bljr pun saya guna duit sendri... Hadiah allah tp saya xsedar))
Rose ingatkan saya tuk buat balik amalan2 saya tu...
Ye, time tu mmg saya dah start blk amalan saya semenjak Jan 2014...
Cume tdk sangat kerap...
Sebab saya cube tingkatkan sedikit demi sedikit...
And saya xnak hny ckp2 sahaja...
Tapi xbuat...
Ini masalah hati jika hny ckp2 sahaja tp buat tdk or jarang2...
Bila bertanya asas mmg tahu... Tapi bila msk pertanyaan details xtahu nak jwb...
Persoalan y sll saya tertanya2?
Bagaimana buat jika xtahu details?
Ala kadar secara ckp je ke?
Atau main buat je?
Rakan2... Smbil buat amalan perlu cari ilmu ye...
Tambahkan pengetahuan kita psl amal ibadah kita...
Saya tdk pandai manapun...
Tapi saya juga tgh belajar sikit demi sikit...
And saling mengingati antara satu sama lain mengajak kpd kebaikan itu besar pahalanya...
((Slh satu nasihat mufti ismail menk... Advice others to do good thing eventhough u may not doing it but it is a good thing to do... It is reward from allah))
Xpe le xbuat... Tapi kan lbh baik buat dapat dekatkan diri dgn Allah...

Alhamdulillah...
Amalan mengaji ni berjaya saya terapkan dlm diri kembali...
((Ya allah mudah2an berterusan....))
Saya cuba untuk tmbhkan masa tuk baca selepas subuh bkn hny maghrib...
Susah sket tp weekend saya cuba membaca selepas solat subuh...
And after baca saya akan baca translation untuk beri kefahaman...
Di juzu' 27 28... 
Byk berckp psl dugaan y didtgkn pd hambaNya...
Jadi menyebabkan saya byk berfikir...
Sangat byk berfikir tuk kebaikan diri sendiri...
In sha allah...
Saya akan cuba baca lbh kerap dan khatam kembali di bulan ramadhan...
Ini perlu istiqamah...
Mudah2an berkekalan ibadah ini...
And perkara y mmg sgt2 diakui...
Love letter dr Allah ini sgt menenangkan hati slps kita baca wpun kita xphm...
Awal2 ms saya baca... Asyik menangis je...
Tadi pun... Bila baca translation doa khatam alquran mengalir air mata...

 
       Alquran saya... Ini dibeli oleh Alia Rafik in 2011...

Sebelum ni, alquran saya warna merah and kecil sedikit n xde translation... 
Alquran merah tu byk berjasa pada saya dari sekolah menengah lagi...

Rakan2... 
Mari kita beramai2 semua...
Meluangkan masa membaca alquan...

~~ This is gentle reminder for all muslims ~~
In a day, how many times u read ayatul from alquran?
After every solat?
Or not in a day?
In a week?
In a month?
In a year?
People... Usually forget to read alquran...
It is truth!
Because i have been in the situation...
I... Since 2008...
I can count my reading in a month...
Then it was less and less in a year...
Reason because i'm busy working...
Only in ramadhan i will try my best to read daily after maghrib...
Please all brothers and sisters...
Please find your precious time at least to read alquran daily...
If not a page... Then only a single sentence of it...
We can spend our time reading a magazine novel comic...
And nowadays...
Most of time we spend every second on Facebook, whatsapp, twitter, blogger...
Then please let our self read this lovely message from Allah daily...

U can do it... We can do it... And myself can do it too...



# cerita2 di atas bkn untuk menunjuk2 atau bersifat riyak...
# saya cume ingin kongsikan perkara2 y tlh berlaku pada saya...
# yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan ((err... Btl ke ayat ni? Hehe))
# bersihkan jiwa... Jiwa y bersih akan terima dgn hati y terbuka dgn setiap kata2 nasihat... Trust me, cubalah bersihkan jiwa...
# riyak? Sila dapatkan solusi bln jan xsilap saya... Dlm tu ade menerangkan ape itu riyak... Riyak itu lebih kpd berkata membuat amalan tetapi tdk mengamalkan atau caca merba amalan sebenar y dilakukan...
# selain mengaji, blh bykkan bersolat sunat jika mampu... Buat le hajat n isthikharah selepas isya, di mlm hari atau sebelum subuh... Tahajjud, perlu tido sebentar br blh melakukannya sbb maksud tahajjud itu solat malam selepas merehatkn diri seketika... Jika sukar, sblm subuh msh blh lakukannya sbb ia berkhir sblm masuk waktu subuh... ((Teringat seorang rakan y prnh inform saya nak solat tahajjud sblm tido... Mudah2an dia dpt membetulkan caranya... Ini y saya katakan perlu tahu sblm buat... Jika sblm tido solat itu akan jadi solat sunat biasa sahaja))
# jangan salah phm isthikharah hny untuk jodoh... Bukan sama skl... Solat ini untuk kita dapatkan ketetapan hati dlm membuat pilihan dan pertimbangan y baik... Blh buat untuk dekatkan diri kpd Allah dan mohon ketetapan hati untuk setiap tingkah laku kita... Result die xsemestinya dr mimpi... N ditekankan untuk ikut keputusan hati y teguh bkn mimpi... Mimpi bg manusia biasa seperti kita lbh kpd mainan tidur... Sila phmkan...
# selain drpd ni... Bykkan zikir... 
# tuk jaga hati kita, berkawan rapat dgn rakan2 y terbukti menuju kebaikan... Jika rakan kita tu tdk mendatangkan manfaat pd kita, jarakkan diri tapi jgn mencaci2 rakan2 kita y begitu... Doakan agar dia diampunkan dan diberi petunjuk... Kita xtahu hidayah allah itu untuk sape dan bila didtgkan...
# wallahu'alam... maafkan saya jika ade salah dan silap untuk entry ini... Segala y baik itu datangnya dari Allah, yang buruk itu datangnya dari saya... Betulkan jika saya silap... 
# ok lagu ape y tgh on air kat i.k.i.m ni? Sangat tenang n bercerita psl kesukaran y allah beri pasti akan dtgnya kemudahan... Hehe kene cari...

Ok... Till we meet again...
((Panjang entry saya kali ni... Hehe))


~ hidayah@ied ~
Tabah, sabar, redha dan doa...

No comments:

Post a Comment