Thursday, November 4, 2010

bersyukur...

Salam...
Dah beberapa hari xupdate blog ni...
Mahu wat entry tp asyik ngantuk je...

Ima... a.k.a skrang..
Saya berada dlm keadaan y tdk sehat...
Demam, batuk, asthma n juge skt perempuan setiap bulan...
Sakit2 diatas saya tdk risau sgt melainkan asthma...
Pernafasan saya skrang ni agak tersekat2 and pendek2...
Inhaler... hari ni saya sdh pakei sebyk 10kali...
Mungkin jika xok2 juge... saya kene pergi ke hospital n pakei nebulizer...
Saya ini amat takut tuk lelapkan mata jika keadaan saya msh tdk stabil...
(hyperbola kan?)
Tapi... saya bersyukur n tabah terima dugaan ni ;>

Ashtma ni bkn penyakit y kronik..
Cume... die blh menjadi bahaya jika pesakit lmbt mendapat bantuan oksigen...
Bahaya disini adalah ia blh menyebabkan kematian...
And asthma ini berlaku kerana paru-paru kite allergic to something such as infection, habuk, makanan sejuk, cuaca y sejuk or y terlalu panas, ubat-ubatan...
And utk condition saya... saya akan allergic pada habuk... n juge cuaca (terlampau sejuk or panas)...
And saya juge mudah kene attack jike ade infection pd tekak saya...

Nape saya rasa bersyukur?
Sebab... suatu ketika dulu... saya selalu saje diserang demam n sakit2 y pelbagai2 jenis...
And saya selalu mengeluh..
Kemudian... ade someone y ckp pada saya "kalu kite ni selalu sakit... meaning that ALLAH itu sayangkan kite... knp? cos bile kite sakit... maka... dosa2 kecil kite akan terhapus"
Terharu and syahdu saya dgr statement ni...
Jadi, skrang ni saya sedang bersyukur n berharap... mudah2an terhapus dosa2 kecil saya...

And, apelah sangat sakit saya y ini jika dibandingkan ngan kawan saya y skrang sedang menanti penderma paru-paru...
Kawan saya, Azaryna Noh.... seorang Engineer seperti saya juge...
Baru pulang dr Aussie setelah wat Master disana... dan baru bekerja lbh kurg 3bulan di sebuah kilang di melaka...
Paru-paru die mengalami scar (suspected dr kecik, cume keadaan semakin teruk bermula tahun ni)
Skrang, die mendapat bantuan sepenuhnye dr tabung gas oksigen utk bernafas...
Mudah-mudahan azza akan bertemu penderma paru-paru... n kuat semangat ;>
Jadi...
Jike kite sakit or menerima dugaan...
Rasanye xsalah jika kite berpikir "apelah sgt sakit aku ni or dugaan y dtg ni berbanding dgn org2 y len"
And sesungguhnya... Allah itu maha penyayang n pengasih...
Ujian2 itu Allah berikan pada hamba2nya y dirasakan mampu menerima dgn hati y tabah serta kuat mengharungi dugaan itu...
Ujian2 itu Allah berikan kerana Allah itu sayang pada hamba-hambanya...

۪i۫۰۪e۫۰۪d۫۰_۪k۫۰۪e۫۰۪a۫۰۪i۫۰
(。◕‿◕。)

No comments:

Post a Comment