Friday, June 3, 2011

insomnia?

Salam...

Insomnia?
Pernah xkorg mengalami masalah ni?
Dulu... ketika zmn study dulu...kerap terjadi kat saya...
Asal mlm je ssh tido...
Tapi alhamdulillah... lama2 skt ni mkn menghilang...

Tapi... semenjak 2 menjak ni...
Saya mengalami mslh nak tido mlm...
Mungkin after maghrib je saya akan terlelap and bgn blk dlm kul 10pm...
Mungkin cos saya br je hbs shift mlm (saya xrasa sbb shift mlm punca saya jd camni)
Mungkin sbb saya y memaksa diri agar tdk tido... adakah saya stress?

Byk kemungkinan n byknye persoalan dr saya...

Yang pasti... saya rasa mslh insomnia ni blh diatasi...
Perkara2 y saya pernah wat tuk mengatasi mslh ni ialah dgn:
1. Jgn tgk tv or online bile hmpir ms tido kite... kalu blh sejam lbh awal
2. Minum susu suam sblm tido... mmg sgt membantu saya
3. Jgn fikirkan mslh2 kite ms hendak tido ((sile le cik ied berbuat begini))
4. Berzikir serta berdoa kpd Yang Esa agar kite dpt merehatkan diri tanpa gangguan sblm tido...
5. And lastly... selalu saya wat n sgt2 membantu.... blh le baca buku y mmg membosankan n blh wat kite ngantuk 〜(^∇^〜)(〜^∇^)〜 hehe

Jika kawan2 inginkan lbh info... blh le google ok?
And hopefully, saya dpt mengatasi mslh ni cos ia mengganggu mood bekerja saya...

p/s: the book of tomorrow still xde progress tp saya skrang tgh membaca 'a place called here' Nice story... hopefully saya blh hbskan dgn cepat n update synopsis die... and continue ngan buku y len2 plak.... i only have 2 months to finish reading all the novel... ;>

Ok... masa tlh tamat... esok perlu kerje


Published with Blogger-droid v1.6.9

No comments:

Post a Comment